Nový Spark
venku od 31. srpna
BIKKINYSHOP – Na dvoře pana krále

BIKKINYSHOP – Na dvoře pana krále

BIKKINYSHOP z Králova Dvora ukázali na svém druhém dlouhohrajícím albu „King‘s court“ (pojmenovaném podle jejich domovského města) větší sklony k elektronice a melodičnosti než tomu bylo na jejich předešlých nahrávkách. Tahle parta nepředvádí crossover tak, jak je v současnosti úplně zvykem. Growling střídá čistý zpěv, v muzice se objevují prvky core, ale i melodického rocku a to všechno je okořeněné elektronikou, to ano. Jenže BIKKINYSHOP se nebáli v experimentech se samply zajít ještě dál a umístit na desku jednu až taneční píseň. Do toho si přizvali spoustu zajímavých hostů a svému dílku vtiskli vlastní tvář a rukopis. „King’s court“ tedy opravdu stojí za to. Popovídal jsem si o něm s bubeníkem Michalem, zpěvákem Tomem a baskytaristou Martinem…


Na novém albu je znát velké množství elektroniky. Samply dodávají desce na pestrosti a tvoří velmi zajímavé momenty. Jakou si myslíte, že hraje elektronika roli v žánrech jako je crossover, core nebo alternative? Je to nezbytná cesta k modernějšímu zvuku?
Michal: Elektronika určitě přidává skladbě další rozměr. To ovšem neznamená, že se bez ní dobrá muzika neobejde. My s ní teď hlavně experimentujeme.
Tom: A pořád jí na desce není tolik, kolik bychom si přáli. Nechali jsme se při mixu zlomit producentem, že méně je někdy více a prostor přenechali kytarám. Moderní kapelu určitě nedělají samply, ale hlavně umění vyhnout se klišé jak u nástrojů, tak ve vokálech. Tohle samozřejmě nepřijde lusknutím prstu – někomu je z hůry dáno, jinému ne. Nebo to chce čas. Na druhou stranu, elektro dokáže vnést do tvorby svěží vítr, a to bez ohledu na žánr.
Martin: Hodně také záleží na tom, jestli se hudba dělá separátně a dodatečně se něčím „pouze“ podbarví, či zda už se při skládání myslí na to, v jakých pasážích by mohly hrát samply prim. Snažíme se o to druhé.


Jako první vlaštovku vaší dlouhohrající novinky jste vypustili singl „Stalker“. Proč padl los zrovna na tuhle skladbu? Myslíte si, že sama o sobě nejlépe napovídá, o čem vlastně celá deska je?
Tom: O obsahu téhle desky by asi jediná skladba vypovědět nedokázala – alespoň v to doufám, vzhledem k naší snaze o rozmanitost. Popravdě jsme singl pustili ven jako poděkování fanouškům za trpělivost při protahující se práci na albu. Věřili jsme v její potenciál zaujmout díky tempu, poměru řvaní a čistého zpěvu i výše zmíněnou elektronikou širší spektrum posluchačů.
Michal: Určitě se shodneme, že jsme nahráli i silnější skladby. „Stalker“ byl ale jeden z nejnovějších počinů, hodně odlišný od dřívější tvorby, a tak padla volba na něj.


Na „King’s court“ se podílela také řada hostů. Jmenuji například Dana Kurze z ATARI TERROR nebo Hynka Tomana ze SUPPORT LESBIENS. Jak moc je podle vás jejich vliv znatelný na celkové podobě desky?
Tom: Kurzík se nám vyřádil „jen“ na coveru Adele, kterému dle svého zvyku dodal totální koule. Oproti tomu Hynek de facto komplet nabíral kytary + dvě krátké pasáže sám nahrál. Trochu jsme se ze začátku báli, aby nám z toho neudělal pop, ale zbytečně.
Michal: Velký vliv na výsledek měl i Vanja z THE.SWITCH, tvůrce některých samplů. Všichni jmenovaní jsou profíci a za jejich otisk na desce jim patří dík.


Z vaší hudby je znát, že jste otevření mnoha žánrům. Píseň „King is dead“ je dokonce založená vysloveně na elektronice. Jedná se jen o takový úlet nebo chcete do vaší muziky po*stupně zakomponovat i více prvků taneční hudby?
Tom: Ze začátku šlo spíš o pokus. Chtěli jsme přijít s něčím, co bude lidi pod pódiem bavit a svádět k pohybu. Laborovali jsme, kudy se vydat, bavili se o návratu k  hutnosti let dávno minulých. A pak přišel někdo s tanečními prvky a najednou to celé zapadlo do sebe. Takže jsme vkročili na pole neorané a vyplatilo se.
Martin: Je to bez debaty nejlépe zahraná věc na desce a plnohodnotná skladba, která slaví úspěch u našich příznivců a přátel. Do budoucna bychom se toho chtěli držet častěji – což ale neznamená, že bychom mínili ubrat na syrovosti.
Michal: Každopádně máme v kapelním archívu poměrně dost čistě elektro songů, takže je z čeho brát. Nechtěli bychom ale ztratit svůj přirozený rukopis, takže nebudeme tlačit na pilu a necháme věci dozrát.


Na vaší desce se také vyskytuje cover hitu britské popstar Adele „Set fire to the rain“. Jak nakonec došlo k tomu, že jste si vybrali k předělávce zrovna tuhle skladbu? Představuje pro vás něco specifického nebo jste chtěli jen zkusit předělat do svého stylu něco z úplně odlišného žánru?
Martin: Bylo to vůbec poprvé, co jsme vstoupili na tenký led cover verzí. Tipů na předělávku něčí původní tvorby jsme měli hodně, ale vyhrála Adele, se kterou přišel kytarista Stevie.
Tom: Celé to vzniklo na základě našeho přizvání na festival do Hrabové. Podmínkou účasti bylo zahrát alespoň jeden cover, „aby se lidi chytili“ a my si řekli proč ne? Když pominu, že Adele respektujeme, i když neposloucháme vyloženě tenhle styl, její tvorba je zkrátka nepřeslechnutelná. A my chtěli předělat něco, co bude publikum znát a zároveň patří do jiného ranku, než náš materiál. Pokud bychom se vrtali v metalových interpretech, hrozilo by, že se vlastní invence ve výsledku posluchačsky utopí. Takhle je ale hned slyšitelné naše pojetí, a přestože se to hudebně od originálu liší, každému v mžiku dojde, o co kráčí.


Novinka nese jméno „King’s Court“ podle města Králův Dvůr, které je vaším sídlem. Chtěli jste tak místu, odkud pocházíte, vzdát hold nebo jste ho tím chtěli trochu popíchnout? Kombinací názvu s obrázkem na přebalu mi to nepřijde nějak nepravděpodobné…
Michal: Králův Dvůr je město s dlouhou a zajímavou historií, na němž se bohužel hodně podepsala průmyslová výroba. Dnes tak působí spíše depresivně, což jde trochu ruku v ruce s naší hudbou a přebalem desky. Nešlo nám ale o patriotizmus, ale spíš o upozornění na kořeny.
Martin: Jde totiž o rodné město BIKKINYSHOP. Skoro všichni jsme tu žili, máme tady zkušebnu. Deska pro nás hodně znamená a vnímáme ji jako kapelní přelom, takže jsme okamžitě souhlasili, když Tom přišel s nápadem pojmenovat ji právě tak.


„King’s Court“ předcházelo EP „How I met your murder“, které načalo, o čem asi následující LP bude. Chcete na vaše poslední dílko navázat rovnou další dlouhohrající nahrávkou nebo nejdříve naznačíte vývoj vaší tvorby opět krátkohrající deskou?
Michal: EP bylo hlavně uzavřením jedné kapitoly po Tomově příchodu. Udělali jsme si jasno v tom, co nás baví a s kým chceme spolupracovat. Pak přišlo poměrně plodné období, jehož výsledkem je LP. Momentálně jsme zas v procesu tvorby novinek. Singl nebo EP tak nelze vyloučit. Závisí to ale na mnoha faktorech.
Tom: Vše se odvine od toho, jak rychle z nás materiál poleze a jestli vůbec projde sítem. Pravda je, že EP je cesta, kterou se teď kapely hodně vydávají – po hříchu hlavně kvůli penězům. Udělat desku s dobrým zvukem a zařídit vše okolo, to znamená investovat desítky tisíc. A jíst se musí, jestli mi jako rozumíš.


Před prázdninami jste se zmínili o přípravách videoklipu. Ví se už blíž, kdy by měl spatřit světlo světa a můžeme se v něm těšit na něco speciálního?
Tom: Každý druhý, komu položíš tuhle otázku, ti samozřejmě kývne na to, že se fanoušci mohou těšit na spoustu vychytávek, apod. K tomu bych za nás suše prohlásil, že se budeme snažit udělat řemeslně dobré video, ve kterém nebude jen „klasicky“ poskakovat kapela budící dojem, že se nejlépe na světě „paří“ právě na její hudbu a určitě ušetříme diváky zpomalených záběrů na údery do vyleštěných činelů, na kterých stojí voda. Chtěli bychom tomu vtisknout nějakou myšlenku. Možná i proto to řešíme na více frontách – jednáme se zkušenými filmaři a zároveň připravujeme klip svépomocí. Na hollywoodskou produkci nejsou zdroje, ale určitě to natočíme tak, abychom měli na začátku října čisté svědomí.


Můžeme se těšit na nějaké tour na podporu desky? Případně, ví se už nějaká konkrétní místa a data, která můžete prozradit?
Tom: Tour momentálně připravujeme a v době vydání tohoto článku už poběží. Máme tam nějaký Železný Brod, Litvínov, Ostravu, atd. Kdybych měl vypíchnout jednu akci, tak to bude Aftershock HC & Crossover night v pražském Chapeau Rouge, kde 16. listopadu zahrajeme spolu s dalšími čtyřmi spřízněnými kapelami. Kdo dočetl až sem a chce vypotit pár kilo, bere pastelku a poznamenává si do deníčku. Všichni jste srdečně zváni!


Sestava:
Tom - zpěv; Michal – bicí; Martin – basová kytara; Stevie – kytara


Diskografie:
2007 Land of the lost fisherman
2010 Fight club (singl)
2011 How I met your murder (EP)
2013 King’s court

http://bandzone.cz/bikkinyshop

Nový Spark
venku od 31. srpna
Kalendář akcí
29.09. Arkona
30.09. Alcest, Vampillia
02.10. The Rasmus
02.10. Walking Papers
03.10. The Rasmus
04.10. Hetroertzen, Sektarism, Lux Caelis
06.10. Schirenc Plays Pungent Stench
06.10. Titanic, SSOGE, Lunatic Gods, Dogma Art, Universe B
07.10. Sinsaenum
07.10. Per Gessle's Roxette
A co FAKKER!?