V dlouhé kariéře METALLIKY nastaly chvíle, které rozdělovaly fanoušky na dva tábory – jedni přijali její experimenty s nadšením, druzí chtěli zpět starou dobrou thrashmetalovou kapelu. Jedno je však jasné – téměř vše bylo METALLICE odpuštěno. Podívejte se spolu s námi na momenty, kdy šla METALLICA proti proudu. Na jaké straně stojíte vy?
1. Žaloba na Napster (2000)
METALLICA byla jednou z prvních kapel, která se postavila proti digitálnímu pirátství. Žaloba na síť Napster, skrze kterou si lidé sdíleli soubory, měla chránit autorská práva, ale místo respektu si kapela vysloužila obvinění z chamtivosti a ztráty kontaktu s realitou hudebního průmyslu. Pro fanoušky, kteří v METALLICE viděli symbol rebelie, působila žaloba jako pokrytectví. Přestože vedla k ukončení činnosti Napsteru, reputace kapely utrpěla těžkou ránu.
2. Bicí z pekla – zvuk „St. Anger“ (2003)
Album „St. Anger“ mělo znamenat návrat k syrovosti, ale stalo se terčem posměchu kvůli nešťastně zvolenému zvuku malého (snare) bubnu Larse Ulricha. Ten zněl spíš jako poklop od popelnice než jako metalový nástroj. Přes silné riffy a experimentální snahu převážil negativní ohlas a z desky se stal jeden z nejpolarizovanějších počinů v diskografii.
3. „Load“ a „Reload“ – žánrový odklon (1996–1997)
Desky „Load“ a „Reload“ šokovaly fanoušky odklonem od thrash metalu směrem k bluesově laděnému hard rocku. Písně jako „Ronnie“ působily nezvykle a Hetfieldův jižanský přízvuk ještě více rozbouřil debaty o „prodejnosti vlastní duše“ a ztrátě původní identity kapely.
4. „Poor Twisted Me“ – experiment mimo mísu
Skladba z alba „Load“ ukázala bluesové riffy inspirované ZZ TOP, ale působila cize a Hetfieldovy vokály ještě více podtrhly nesoulad. Sám frontman tehdy přiznal, že thrash už kapelu nenaplňoval a chtěla zkoušet experimentálnější polohy – ovšem za cenu odcizení mnoha starých fanoušků.
5. Ostříhání vlasů – symbolický konec jedné éry
Dlouhé vlasy byly pro metalovou komunitu ikonickým symbolem. Když si METALLICA v polovině 90. let radikálně změnila image, část fanoušků to vnímala jako zradu. Krátké účesy a uhlazenější vzhled se navíc sešly s hudebním odklonem, což dohromady vytvořilo dojem, že kapela zradila vlastní kořeny.
6. „We Did It Again“ s Ja Rule (2003)
Jedna z nejpodivnějších kolaborací v historii kapely. Společný track s rapperem Ja Rule pro soundtrack filmu „Biker Boyz“ vyvolal vlnu posměchu – směs hip-hopu a metalu nefungovala ani pro jednu scénu. Kritici i fanoušci skladbu označili za jeden z nejhorších momentů v historii METALLIKY.
7. Dokument „Some Kind of Monster“ (2004)
Snímek ukázal kapelu v době chaosu – hádky, psychologické terapie, neshody a rozklad při natáčení „St. Anger“. Místo legendárního obrazu působila METALLICA zranitelně a lidsky, což část fanoušků oceňovala, ale jiní to brali jako degradaci „metalového božstva“.
8. „You Really Got Me“ s Rayem Daviesem (2009)
Společné živé cover provedení slavné skladby THE KINKS s Rayem Daviesem METALLICE příliš nesedlo. Fanoušci tvrdého metalu ji brali jako další z řady kolaborací, které nefungovaly a nedokázaly dodat kapele pověstnou energii.
9. „S&M“ (1999) – metal a symfonie
Spojení s orchestrem San Francisco Symphony přineslo originální fúzi metalu a klasiky. Pro jedny šlo o průlomový experiment, pro druhé o teatrální a zbytečný projekt, vzdálený od syrové energie METALLIKY. Přesto patří „S&M“ k jejich nejprodávanějším nahrávkám.
10. „Lulu“ (2011) – nešťastná spolupráce s Lou Reedem
Když METALLICA spojila síly s legendárním Lou Reedem, výsledkem bylo album „Lulu“. Reedovo mluvené slovo na pozadí hutné metalové instrumentace vyústilo ve směsici, která fanoušky zmátla. Kritici ji drtivě odmítli a mnoho posluchačů označilo nahrávku za katastrofu. Kapela ji ale brání jako „odvážný experiment“.
Závěrem lze říct, že METALLICA se nebojí riskovat. Ať už šlo o žaloby, sporná alba, image nebo zvláštní spolupráce – METALLICA se nikdy nebála jít proti proudu. I když některé kroky odcizily část fanoušků, dokázaly udržet kapelu v centru pozornosti. Právě odvaha riskovat a padat je tím, co METALLICU stále drží na vrcholu rockové a metalové historie.




















