Kanadští deathmetaloví technici ARCHSPIRE se pustili do příprav pátého studiového alba, které však už nevyjde u žádného labelu. Chtějí si ho vydat sami, spustili proto crowdfundingovou kampaň a dali nahlédnout, jak vypadá rozpočet metalového nahrávání.
„Věděli jste, že standardní rozdělení autorských honorářů je 80-85 % ve prospěch vydavatelství? To znamená, že pokud se album prodává za 29,99 dolarů, po odečtení výrobních nákladů a podílu vydavatelství může kapela dostat klidně jen tři dolary za kus,“ uvádí kapela v kampani na Kickstarteru.
Z tohoto systému se chce vymanit, chce převzít 100% kontrolu nad svým hudebním byznysem a už se nikdy nespoléhat „na zálohy nebo nespravedlivé rozdělení honorářů“. Coby aktuální cíl kampaně si ARCHSPIRE na realizaci nového alba vytyčili vybrat 125 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba dva a tři čtvrtě milionu korun.
Jak na tuhle částku přišli přitom podrobně rozepsali v položkovém rozpočtu, který je zajímavým vhledem do toho, kolik vznik alba z daného ranku může stát. Pojďme se na to podívat, pro přehlednost rovnou přepočítáváme na koruny (a zaokrouhlujeme):
Už jsme investovali: - Studiový čas s Dave Oterem (první session): 315 000 Kč - Výdaje na ubytování ve studiu (první session): 35 600 Kč - Výdaje „na živobytí“ ve studiu (strava, apod.) (první session): 130 000 Kč - Cestovní náklady (letenky): 115 000 Kč - Grafika na přebal alba (první platba): 25 600 Kč - Design triček: 44 000 Kč - Platba studiovému hráči (studio musician fees): 112 000 Kč - Dokument z natáčení (první platba): 52 700 Kč - Pracovní víza pro kapelu: 172 800 Kč - Grafika pro lyric book: 49 400 Kč - Hlavní koordinátor studia (exec. coordinator): 30 800 Kč - Celkem už zaplaceno: 1 090 000 Kč
Zbývá vybrat: - Studiový čas s Dave Oterem (druhá session): 315 000 Kč - Výdaje na ubytování ve studiu (druhá session): 35 600 Kč - Výdaje „na živobytí“ ve studiu (strava, apod.) (druhá session): 65 900 Kč - Cestovní náklady (letenky): 30 800 Kč - Grafika na přebal alba (druhá platba): 25 600 Kč - Grafická sazba CD, LP, kazet: 22 000 Kč - Fotografie kapely (vč. cestovného pro fotografa): 55 000 Kč - PR, marketing, reklama: 330 000 Kč - Videoklipy: 660 000 Kč - Lyric video: 16 500 Kč - Dodatečná platba studiovému hráči: 66 000 Kč - Dokument z natáčení (druhá platba): 79 000 Kč - Výroba vinylů (1250 kusů): 537 000 Kč - Výroba CD (750 kusů): 83 700 Kč - Výroba nášivek (500 kusů): 29 300 Kč - Výroba nášivek, druhý typ (500 kusů): 22 000 Kč - Výroba plakátů (300 kusů): 19 200 Kč - Trička (750 kusů): 164 800 Kč - Vlajky (300 kusů): 49 000 Kč - Lyric booky (300 kusů): 52 700 Kč
Že se taková transparentnost zjevně vyplácí, dokládá, že kapela na Kickstarteru vytyčený cíl záhy po spuštění kampaně překročila a v době psaní tohoto textu má od necelých dvou tisíc podporovatelů vybraných víc než 167 000 dolarů.




















