Je tu pondělí a s ním i další část našeho seriálu o knize „USBM: Revoluce identity v americkém black metalu“, která se do rukou zvídavého českého čtenáře dostává díky pilné práci nakladatelství MetalGate. Dozvíme se v ní mnoho informací ze vzpomínek muzikantů, kteří tento okrajový žánr pomáhali formovat. Dnes se podíváme na to, jak Blake Judd poprvé okusil temnou atmosféru, jenž černý kov nabízí a co ho přimělo zformovat jeho projekt NACHTMYSTIUM.
Knihu USBM pořídíte na Sparkshopu
Judd vypráví příznačnou historku o nákupu svých prvních blackmetalových desek: „První blackmetalové nahrávky, které jsem kdy slyšel, byly debuty od EMPEROR a ENSLAVED (‚Emperor‘ a ‚Hordanes Land‘). V Severní Americe je pro Candlelight Records distribuovaly Century Media na jednom CD. Cédéčko jsem odnesl zpět do Tower Records a chtěl ho reklamovat, jelikož jsem si myslel, že je kvůli všudypřítomnému syčivému zvuku vadné. Nevěděl jsem, že to tak mělo znít, že to prostě mělo posranou produkci. Nezapomeň, v té době jsem si myslel, že nejtvrdší kapelou jsou SLAYER, takže black metal mi ukázal, jak může opravdu tvrdá muzika vypadat. Tehdy jsem ještě ani neznal death metal..., přešel jsem od kapel jako byli NINE INCH NAILS, MINISTRY, FEAR FACTORY a SLAYER přímo k syrovému norskému black metalu z počátku 90. let, takže jsem naprosto netušil, že nějaká hudba může nebo má znít takhle. V Tower mi objednali nové CD a o dva týdny později jsem si ho mohl vyzvednout zároveň s nedávno vydaným CD ‚Filosofem‘ od BURZUM. Doma jsem si to pustil a zjistil jsem, že ten samý posraný zvuk je tam pořád a že je i na CD od BURZUM. Pomyslel jsem si: AHÁ! Takhle to má znít! Od té chvíle jsem to považoval za nejúžasnější muziku na světě.“
Jeho vášni pro tento styl napomohl i nechvalně proslulý článek o norském black metalu v časopise Spin z roku 1996, nazvaný „Stoupenci Satana“. *„Koupil jsem si to číslo, protože na obálce byli NINE INCH NAILS Trenta Reznora. Uvnitř se však skrýval článek, který mi změnil život. Chodil jsem tehdy do sedmé třídy. V květnu nebo červnu 96 jsem už byl vlastníkem splitu EMPEROR/ENSLAVED, alb ‚In the Nightside Eclipse‘, ‚Hivis Lyset Tar Oss‘, ‚Filosofem‘ a ‚De Mysteriis Dom Sathanas‘. Pro mladého školáka, který se jednou chtěl stát kytaristou a zpěvákem v kapele, to byl docela těžký poslech.
Když jsem začal skládat a nahrávat své první pokusy, inspirovali mě a dodnes inspirují především: BURZUM, raní BEHEMOTH, DARKTHRONE do poloviny 90. let, EMPEROR před ‚Anthems‘, první tři alba GORGOROTH, druhé a třetí album CHRIST AGONY, raní MY DYING BRIDE a ‚The Silent Enigma‘ od ANATHEMA. Taky si pamatuju, že jsem byl během psaní a nahrávání dema ‚Holocaust Of Eternity‘ úplně posedlý albem ‚To the Gates of Blasphemous Fire‘ od ukrajinské kapely NOKTURNAL MORTUM. Syrovou produkci jsem přijal za svou, a to až do té míry, že jsem vyhodil celou původní studiovou nahrávku debutu NACHTMYSIUM ‚Reign of the Malicious‘, kterou jsme původně nahráli v domácím studiu mého strýce v Chicagu v únoru 2001. Přišlo mi, že zní příliš čistě, a s původním bubeníkem a spoluzakladatelem naší kapely Patem ‚Noctis‘ McCormickem jsme se přestěhovali do jeho ložnice v domě jeho mámy v Lisle ve státě Illinois a celé album jsme nahráli znovu na nejlevnější dostupný čtyřstopý magnetofon Tascam Porta-02. Tuhle verzi jsme potom vydali jako ‚Reign of the Malicious‘.