Zpěvačka EMREI'S Shirley Tracanna vyzpovídala unikátní umělkyni a hudebnici EIVØR přímo v New Yorku. Přečtěte si rozhovor a nalaďte se na zítřejší koncert v Roxy! Vstupenky seženete na www.obscure.cz.
Měla jsem naprosto jedinečnou příležitost setkat se s neuvěřitelnou umělkyní EIVØR v New Yorku – a nebyla bych to já, abych si nenechala ujít šanci probrat všechno od hudby až po manikúru. I když bydlím v České republice, poměrně často létám do Williamsburgu za svými přáteli. A když jsem zjistila, že EIVØR bude právě tam vystupovat, hned mi bylo jasné, že musím využít příležitosti posadit se s ní a trochu si popovídat.
EIVØR je faerská zpěvačka, skladatelka a multiinstrumentalistka, která svým jedinečným hlasem a atmosférickou hudbou dokázala okouzlit fanoušky doslova po celém světě. Její tvorba rafinovaně mísí severský folk, elektroniku a alternativní prvky, což skvěle vystihují i její spolupráce na soundtracích k The Last Kingdom či God of War: Ragnarök. Její hudba je hluboce emotivní, surová a zároveň křehká jako příroda, jež ji inspiruje. Na nejnovějším albu „ENN“ se vrací k intimnějším a introspektivním tématům, která krásně odrážejí její vlastní umělecký i osobní posun.
Během našeho povídání jsme probraly její všestranný hudební talent i stále silnější zastoupení žen nejen na pódiu, ale také v produkci. Zároveň mi EIVØR trpělivě vysvětlovala, jak se učit její charakteristický hrdelní zpěv, který zní například v jedné z jejích nejznámějších písní „Trollabundin“.
Eivør, je skvělé tě tady mít! Jak se dnes máš?
Mám se dobře, děkuji! A děkuji za tvoji trpělivost... cestování může být někdy náročné.
Četla jsem na Instagramu, že jste během turné zažili nějaké potíže s cestováním, například s vaším tourbusem?
Ano, na tomto severoamerickém turné jsme čelili několika výzvám. Je to úžasné, ale turné v zimě (zejména se sněhem) bylo skutečným dobrodružstvím. Jednou jsme uvízli ve sněhu na cestě do San Francisca. Já a Sylvain jsme nakonec letěli s našimi kytarami a odehráli jsme sólové koncerty, zatímco zbytek kapely a vybavení zůstal uvězněn. Naštěstí máme skvělý tým, který si umí poradit. Kromě sněhu k nepříjemnostech patřilo i to, že jsem si zlomila nehet!
Jej, no já naštěstí nosím krátké, ale koukám že máš na jedné ruce krátké a na druhé dlouhé, máš to kvůli hraní na kytaru nebo?
To se máš! Ano, na pravé ruce mám dlouhé nehty, které slouží jako trsátka, zatímco na levé ruce mám nehty krátké, abych mohla správně mačkat struny. Když to vysvětluju manikérce, vždycky se pobaví! (smích obou)
Pojďme se ponořit do tvojí hudby. Tvoje poslední album je už tvé 11. studiové album. Jak vnímáš vývoj svého zvuku v průběhu let?
Je to skutečná cesta. Začala jsem velmi mladá, v 16 letech, když jsem pracovala na svém prvním albu. Od té doby neustále objevuji nové zvuky a posouvám se dál. Nikdy jsem nebyla typ, který by se držel jednoho žánru—hudba je pro mě průzkum. Je to o růstu, jak uměleckém, tak osobním. Čím více se ponoříš do své kreativity, tím více objevuješ.
Je úžasné, jak se tvá hudba vyvíjí společně s tvým osobním růstem. Říkala jsi, že jde o neustálé objevování. Máš pocit, že se neustále vyvíjíš?
Rozhodně. Každý rok se učím nové věci o sobě, o světě a o své hudbě. Je to proces testování mých limitů a jejich rozšiřování. Je důležité nebát se dělat chyby, protože právě tam dochází k opravdovému učení. Experimentování je klíčové a je to součást tvorby něčeho, co pro tebe má smysl.
Mluvila jsi o tom, že metaloví fanoušci tě hodně podporují, i když tvá hudba je více elektronická a experimentální. Čím myslíš, že to je?
Je to krásné. Myslím, že moje hudba oslovuje mnoho metalistů, ačkoliv to neumím přesně vysvětlit. Možná je to spojené s The Last Kingdom, kde byla hudba epická a surová, což mohlo přitáhnout metalové publikum. Také si myslím, že mé temnější, atmosférické prvky rezonují s jejich vkusem. Je úžasné vidět na mých koncertech tak rozmanité publikum—metalisty, goths, babičky, děti a všechny mezi tím.
Když je řeč o The Last Kingdom nebo God of War. Jak tě tyto zkušenosti ovlivnily při skládání hudby?
Práce na filmové hudbě byla pro mě obrovským přínosem. Je to úplně jiný způsob tvorby. Když píšeš hudbu pro film, soustředíš se na náladu scény, ne nutně na klasickou písňovou strukturu. Umožňuje ti to prozkoumávat emoce volněji a ponořit se hlouběji do atmosféry. To mě určitě ovlivnilo i při tvorbě vlastních písní. Moje poslední album má hodně filmový charakter, s vlivy klasiky, elektroniky a folku.
Fakt, že zpíváš ve svém rodném jazyce, přidává další vrstvu hloubky. I když nerozumím faerštině, její zvuk mě úplně fascinuje.
Ano, zpívat ve svém mateřském jazyce je velmi silné. Každý jazyk má svou vlastní jedinečnou barvu, téměř jako hudební nástroj. Když zpíváš ve svém rodném jazyce, nese to jinou rezonanci a dotýká se tě to jiným způsobem.
Tvoje hlasová všestrannost je neuvěřitelná. I když hraješ na mnoho nástrojů, považuješ svůj hlas za ten hlavní?
Ano, rozhodně. A starat se o něj je zásadní, zvláště na takovém turné. Cestujeme přes různé klimatické podmínky a nadmořské výšky, což může být náročné. Snažím se udržovat v teple, dostatečně spát, pít čaj a pořádně se před každým vystoupením rozehřát.
Máš nějaké vokální rozcvičky před vystoupením?
Dělám jemné rozcvičky asi hodinu před koncertem. Naučila jsem se, že je důležité naslouchat svému tělu, zejména když jsi na turné a vystupuješ každý den. Už nedělám intenzivní cvičení jako dříve. Nyní se soustředím na to, jak se můj hlas cítí, a podle toho se přizpůsobuji. Jde o pochopení mých limitů a spolupráci s tělem, abych byla ve správném stavu pro vystoupení.
Tvoje nové album „ENN“ je velmi intimní a hluboké. Jak bys popsala jeho hlavní myšlenku?
„ENN“ pro mě znamená návrat k sobě. Chtěla jsem vytvořit album, které odráží můj osobní i hudební vývoj. Je hodně o spojení s přírodou, emocemi a hledání rovnováhy v životě.
Na albu experimentuješ s elektronikou i tradičními nástroji. Jaký byl tvůj přístup ke skládání této desky?
Pokaždé, když tvořím album, nechávám věci plynout přirozeně. Tentokrát jsem se hodně inspirovala severskou krajinou a jejími syrovými prvky, ale zároveň jsem chtěla přidat moderní produkční postupy. Hrála jsem si s vrstvením zvuků a kombinací akustických a elektronických prvků, což bylo velmi osvobozující.
Titulní píseň je velmi emotivní a silná. Můžeš nám říct něco o jejím vzniku?
Tato píseň vznikla v době, kdy jsem přemýšlela nad změnami v mém životě. Chtěla jsem zachytit pocit návratu ke kořenům, ale zároveň si ponechat možnost objevovat nové cesty. Text je hodně osobní a melodie se vyvíjela přirozeně s mými emocemi.
Skladba „In én klóka“ působí velmi étericky a křehce. Je těžké ji zpívat?
Ano, rozhodně! Když jsme začali turné, chtěla jsem s ní otevírat koncerty, protože je i první skladbou na albu. Ale po pár vystoupeních jsem si skoro říkala, jestli to byl dobrý nápad! Je to náročná skladba, která vyžaduje opravdu důkladné rozehřátí hlasu. Ale zároveň mám ráda výzvy po několika vystoupeních už to začalo být přirozenější.
Znamená to, že když tuto píseň zvládneš, zbytek koncertu je pro tebe jednodušší?
Do jisté míry ano! A také miluji, jak má skladba vzdušnou, otevřenou atmosféru, která krásně nastaví náladu celého koncertu.
Tvá tvorba na albu „ENN“ ukazuje mnoho hudebních vrstev od zasněných melodií po temnější momenty. Jak fanoušci reagují na tuto různorodost?
Byla jsem příjemně překvapená, jak otevřeně lidé přijali tuto desku. Někdo se v ní najde díky jemnějším melodiím, jiní zase oceňují temnější momenty. Cítím, že „ENN“ rezonuje s lidmi na hlubší úrovni, což je pro mě největší odměna.
Obdivuji, že si vlastně všechno děláš sama — skládání, nahrávání, turné — a nepotřebuješ k tomu nikoho jiného. Jsi opravdovým příkladem nezávislosti. Děkuju. Je to posilující pocit, když si člověk dokáže všechno zorganizovat sám, ale zároveň je skvělé mít po ruce skvělý tým, se kterým můžu spolupracovat, když je to potřeba. Vždycky se snažím mít produkci pod kontrolou a jasnou vizi, protože nakonec jde o moji hudbu a můj příběh.
Je inspirující vidět ženy, které si v hudebním průmyslu razí vlastní cestu. Přibývá jich čím dál víc a líbí se mi, že se vzájemně podporujeme.
Absolutně souhlasím. Je úžasné sledovat, jak se ženy prosazují, a to nejen v hudbě, ale v celé řadě oborů. Děláme pokroky a je to nádherné.
Tvoje tvorba je hodně vizuální a atmosférická. Jak je pro tebe moc důležitá vizuální zážitek?
Ano! Vizuální stránka je pro mě stejně důležitá jako hudba. Pracuji na několika projektech, které album rozšíří o vizuální prvky. Ráda bych, aby koncerty měly ještě silnější atmosféru a vtáhly diváky do světa, který jsem s „ENN“ vytvořila.
Miluji tvé koncertní outfity, jsou moderní, elegantní a osobité. Spolupracuješ s nějakým designérem?
Ano, většinou spolupracuji s designérem. V posledních letech jsem pracovala s designérkou jménem Maibritt. Máme brainstormingová sezení, kde diskutujeme o náladě alba a jak to přenést do oblečení. Také ráda vytvářím univerzální kousky, které mohu kombinovat během turné. Když máš 20 koncertů v řadě, je hezké udržet věci svěží a zajímavé.
Rozhovor s Eivør byl neuvěřitelně inspirativní a jsem ráda, že jsem mohla nahlédnout do jejího světa, který je stejně hluboký a fascinující jako její hlas. A pokud chcete jedinečnou atmosféru jejího vystoupení zažít na vlastní kůži, máte skvělou příležitost!
Eivør totiž dorazí 15. října do pražského klubu Roxy, kde představí své nové album a zaručeně vás vezme na hypnotickou hudební pouť. Nenechte si ujít její magický hlas, silné emoce a podmanivé aranže v intimním koncertním prostředí.





















