Nový Spark
venku od 1. března
The Beatles, slavnější než Ježíš: 14 - Let It Be a Abbey Road

The Beatles, slavnější než Ježíš: 14 - Let It Be a Abbey Road

Po neúspěchu v podnikání Beatles zkoušeli pokračovat dále. Již to ovšem nešlo tak dobře, neboť se jednotliví členové, kteří spolu trávili většinu posledních devíti let života, mezi s sebou skoro nesnesli. Lennon brával stále do studia Yoko Ono, jejíž přítomnost se hlavně McCartneymu moc nezamlouvala, a snažil se odbýt si svojí práci u Brouků stávající se postupně pro něj jen překážkou v plnění plánů jeho sólových projektů, jimž se s Ono věnoval. Paul se naopak za každou cenu snažil udržet Beatles pohromadě. Aby do zatuchlé atmosféry nahrávání připravovaného alba vnesl trochu světla, snažil se osvěžit projekt několika novátorskými nápady. Tím prvním byla představa nahrání celé nové desky naživo před publikem, což by znamenalo první veřejné živé vystoupení Brouků po takřka třech letech. Druhý nápad zahrnoval přítomnost kamer po celou dobu tvoření alba včetně živého hraní a uveřejnění pořízeného materiálu jako dokumentárního filmu.

Skupina se také do projektu pustila v novém vymrzlém studiu, v němž byly podmínky k práci otřesné. To (a hádka s Paulem) donutilo George odejít na chvíli z Beatles. Za nedlouho se ovšem vrátil, i když pod podmínkou, že tvorba nové desky se bude odehrávat ve vlastním studiu skupiny a s Harrisonovým kamarádem, famózním Billy Prestonem za klávesami. V novém prostředí se již tvořilo o něco lépe, ale se stejně malým zápalem. Čtveřice ještě k tomu vypadala naprosto vyčerpaně a seschle, což jen potvrzovalo fakt, že v tomto stavu je zcela nepředstavitelné podrobit ji jakémukoliv oficiálnímu velkému koncertu a tak byla vymyšlena alternativa. Kapela zcela nečekaně vylezla na střechu studia, kde odehrála krátké, ani ne půlhodinové, vystoupení přerušené policií. Koncert způsobil dopravní kolaps, ucpané ulice a zaplněné střechy ostatních domů davy lidí absolutně nemajících potuchy, co se vlastně děje a jen nevěřícně přihlížejících tomu, jak největší rockové hvězdy Anglie vyhrávají jen tak na střeše uprostřed dne, jako by se nechumelilo. Veškerá práce ale přišla v niveč. Kapela se po celkovém zhodnocení materiálu rozhodla nahrávání ukončit, stejně tak jako natáčení dokumentu. Po velkém projektu zbylo tedy jen několik hodin záběrů a nedokončených snímků.

Beatles se ovšem nevzdávají a ještě roku 1969 usedají do svých domovských studií Abbey Road a nahrávají zde desku tak, jak to vždycky dělávali. I když mělo nové album symbolizovat návrat ke kořenům, je spíše pro Beatles zcela novátorským kouskem, jež dostal jméno po místě svého vzniku - Abbey Road. První stranu zde tvoří především písně singlového rázu, mezi nimiž vyniká například Lennonova blues-rocková "Come Together", Harrisonova něžná balada "Something", Ringova dětská v duchu "Yellow Submarine" pokračující "Octopus's Garden" nebo Johnova temná "I Want You (She's So Heavy)" se zlověstným kytarovým riffem. Druhá strana je hned po Georgově triumfální "Here Comes The Sun" ovšem poskládaná z kousků různých písní, které díky prolínání se mezi sebou tvoří ve výsledku jednu souvislou skladbu. Ať je to již Paulova klavírní "You Never Give Me Your Money", Johnova "Sun King" narážející svým způsobem na předcházející "Here Comes The Sun", procítěná "Because" nebo závěrečná příhodně nazvaná "The End", tvoří tyto počiny dohromady jeden velký koncepční celek, čímž se silně blíží k progresivnímu rocku, jehož největší rozkvět má nastat až za pár let. S opět Martinovou produkcí a propracovaným zvukem jsou pak součástí jednoho z nejvíce zásadních alb Beatles posluchači a kritikou dodnes velmi ceněného. Abbey Road se ale zapsalo do paměti fanoušků i svým legendárním přebalem, na němž kráčí celá čtveřice přes přechod vedoucí ke studiu. Tato fotka zachytila Paula jdoucího jiným krokem, než ostatní Brouci, k tomu navíc na rozdíl od ostatních mírně neupraveného a bosého. Někteří fanoušci si tento snímek vykládali jako nepřímé vyjádření toho, že McCartney zemřel a na obalu je jen jeho dvojník. Ostatní Beatles zde údajně mají zobrazovat pohřební průvod. Brouci přilévali navíc olej do ohně tím, že celou tuto domněnku nekomentovali, čímž vzbudili ještě větší pochyby o tom, že je Paul naživu, které samozřejmě byly zcela neoprávněné, neboť zatímco ostatní diskutovali, jestli už je po smrti, užíval si spokojený a absolutně zdravý McCartney krásný vztah s Lindou.

Abbey Road ukázalo, že Beatles mají pořád zásobu skvělých nápadů a že po různých neúspěších kolem minulé "živé" desky mají přece jen stále co říct. Lennon byl ale úplně jiného názoru a těsně po dokončení Abbey Road Paulovi oznámil, že s The Beatles již nadobro končí, neboť se chce od Brouků zcela osamostatnit a věnovat se Yoko a své sólové kariéře. McCartney chtěl stále nahrát další beatlesáckou desku, ale toto přání mu již bohužel nebylo splněno.

Psal se rok 1970. John Lennon nemá již jediný zájem o to spolupracovat s Brouky a Paul poznavší, že Brouci už asi nikdy žádnou desku nenahrají, prohlašuje v jednom svém rozhovoru smutnou novinu: "Beatles již neexistují." Poslední kapka bylo vydání studiově upraveného alba, které kapela před nahráváním Abbey Road zavrhla. Deska zachycuje skupinu v tom nejhorším možném stavu. Navzdory tomu se ale jedná o velice kvalitní album obsahující spoustu zajímavých skladeb, mezi nimiž bychom shledali i pár počinů odehraných na střeše. Krom úvodní "Two of Us", Harrisonovy "I Me Mine" ve stylu valčíku, Lennonovy ještě v Indii složené "Across The Universe", Paulovy balady "Long And Widing Road", ještě za fungování The Quarrymen složené "One After 909" a dalších bychom zde ale našli hit, podle kterého dostala celá deska jméno a bez kterého bychom si snad Beatles ani nedovedli představit. Jedná se o skladbu "Let it Be", v níž Paul vzpomíná na svou zemřelou matku. I když bylo natočeno ještě před Abbey Road, je Let It Be uváděno jako úplně poslední řadové album, jaké kdy The Beatles světu dali. McCartney byl zcela proti jeho vydání. Nelíbil se mu ani materiál, ani jakým způsobem byl studiově upravený. Jeho protestům ale nikdo nehleděl a tak naštvaný Paul po deseti letech strávených v největší rockové kapele světa u nejvyššího soudu ruší svojí smlouvu se skupinou a věnuje se sólové dráze, stejně jako zbytek čtveřice.

Stejně jako skončila šedesátá léta, přestala fungovat i kapela, která je tvořila. Brouci jsou symbolem, inspirací a obrovskou součástí hudební scény, v níž měli vliv snad na každého. K jejich odkazu se hrdě hlásil například geniální Jimi Hendrix, metalový divoch Ozzy Osbourne, alternativní rocker Kurt Cobain a spousta dalších velkých ikon světa muziky, pro nějž bude mytologie Beatles velkou, fascinující, neoddělitelnou a především nadčasovou kapitolou, jež svou zpovědí doby oslovuje další a další generace hudebníků a posluchačů. Jejich odkaz žije i dnes, dávno po rozpadu a je stále zahalen mnoha tajemstvími. Jejich hudba je pořád aktuální a je k ní chován velký respekt. Svými průkopnickými nápady a myšlenkami předběhla dobu o tolik let, že důležitou roli bude hrát jistě i v budoucnosti, která na své hudební hrdiny zatím ještě čeká.

Nový Spark
venku od 1. března
Kalendář akcí
28.03. PROTHEUS, KOMUNÁL
29.03. JUDAS PRIEST
30.03. PROTHEUS, KOMUNÁL
02.04. REPLICANT, ANACHRONISM
03.04. CARNIFEX, REVOCATION, ANORTED, VEXED
04.04. MARDUK, ORIGIN, DOODSWENS
05.04. PROTHEUS, KOMUNÁL
06.04. FINNTROLL
06.04. PROTHEUS, KOMUNÁL
07.04. PESTILENCE, CARNATION, BODYFARM
A co FAKKER!?
logo
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace