venku od 1. července
Připomeňte si zimní Masters of Rock ve dvou reportážích

Zimní verze Masters of Rock proběhla 2. 12. 2023 ve Zlíně během největší sněhové kalamity minulého roku. Připomeňte si akci prostřednictvím pohledu Sabiny Jesenovské a Markéty Morávkové a nalaďte se na letní festival ve Vizovicích!

Zimní Masters of Rock
Zlín, Sportovní hala Datart, 2. 12. 2023

Bestiálně zdevastovaní sněhovou kalamitou

Markéta: Navzdory nepřízni počasí se zlínská sportovní hala Datart stala arénou pro nadšené metalové fanoušky během tradiční zimní edice festivalu Masters of Rock. Sněhová kalamita však nešťastně zasáhla line-up, když tourbus s kapelami XANDRIA, PHANTOM ELITE a SKARLETT RIOT uvízl v koloně na dálnici D1. To způsobilo, že první dvě kapely, SKARLETT RIOT a PHANTOM ELITE, nemohly vystoupit. Obě frontmanky těchto skupin, které přišly do haly podpořit své kolegy a pozdravit se s fanoušky, projevily zklamání, zejména SKARLETT RIOT, pro které to mělo být první vystoupení v České republice. Kalamita postihla i moderátora Standa Rubáše, kterého nahradil během části akce Pepa Michálek z kapely FOREST JUMP. Akce tedy odstartovala s lehkým zpožděním, a vzhledem k neúčasti kapely PHENOMY se rozproudění publika ujala česká metal-corová skupina NEWSPEAK.

Ti se svého úkolu chopili odvážně a sebevědomě, a těžko bychom uvěřili jejich tvrzení, že na velkém pódiu vystupují poprvé. Frontmanův výkon byl naprosto profesionální, dokázal skvěle komunikovat s publikem a projevil příjemnou pokoru, když vzdal hold kapele PHENOMY a poděkoval za jejich důvěru. Jediným stínem na jejich vystoupení byl občasný technický chaos, který, jak se později ukázalo, místy provázel celou akci. Zima měla zřejmě neblahý vliv i na technické vybavení.

Bez vlivu nepříznivého počasí nezůstala ani kapela DARK SKY. Jejich kytarista uvízl v dopravní kalamitě, ale samply díky skvělému vyvážení vytvořily dojem živé kytary, takže z poslechu nebylo nic poznat. Frontman Frank Breuninger si získal publikum několika českými frázemi, což působilo sympaticky a roztomile. Jejich hudba mi místy připomínala Kissin Dynamite nebo Europe, zejména díky chytlavým refrénům, syntetizátorům a vystupování zpěváka, kterého doplňovali backvokály ostatní členové. Překvapením na závěr bylo, když se s publikem rozloučili s českou vlajkou za doprovodu vlastní verze česky zpívané písně "Stín Katedrál".

Překvapením večera byla pro mnohé švédská synth-popová trojice PRIEST, složená z bývalých členů známé senzace GHOST. Stejně jako v době působení v GHOST se členové schovávali za maskami, což umocňovalo poutavou a tajemnou atmosféru. Přestože se dalo očekávat, že fanoušci metalu mohou být kvůli odlišnému žánru zdrženlivější, nešlo si nevšimnout tančících lidí, kteří se nechávali unášet fascinujícími elektro zvuky a osobitými tanečními kreacemi frontmana. Ten si publikum získal i momentem, kdy přistoupil k fanouškům v prvních řadách a obřadně jim položil ruku na hlavu, jako by jim kázal svou hudební víru. Hudební podobnost s Depeche Mode byla zjevná, což přineslo i trochu nostalgie.

Při nadějném intru německých ENEMY INSIDE jsem pociťovala podobné nadšení, avšak následovaly čtyři doby na činel, což trochu narušilo mé původní dojmy. Tato drobná ztráta se ale brzy napravila, přestože mi všechny skladby připadaly poněkud stereotypní a kapela se navíc potýkala s technickými problémy. Zpěvačka však tyto výzvy bravurně zvládla. Navzdory zjevným problémům s odposlechem si udržovala perfektní kontrolu nad svým hlasem a předváděla skvělou práci s hlasovými rejstříky – plynule přecházela z hrudního hlasu do mixu a hlavového zpěvu jako na osobní horské dráze.

Bylo patrné, že kapela si byla vědoma možných technických obtíží, a s velkým nasazením se snažila vynahradit tuto situaci skvělým vystoupením. Každý člen kapely byl aktivní a pódium zaplnil energií. Jejich skvělé kostýmy, sladěné v bílém, vytvářely dojem jednotného vizuálního stylu, což vždy přidává na atraktivitě kapely. Nicméně, trochu mi chyběl prvek, který by tu jednotnou bílou paletu prolomil. Například doplňky ve zlaté barvě, které se objevily na plachtě a riserech, by mohly přidat zajímavý kontrast a dodat celkovému vizuálnímu dojmu další rozměr.

K velké radosti fanoušků kapely XANDRIA nebyli ovlivněni sněhovou kalamitou a stihli dorazit do haly včas, což umožnilo jejich plánované vystoupení. Fanoušci si tak mohli užít nejen osvědčené hity, ale také novější skladby, jako jsou Ghosts a Two Worlds. Kromě toho kapela překvapila přítomné tím, že zahrála píseň A Prophecy of World to Fall, kterou, jak uvedla zpěvačka Ambre, nezazněla již deset let.

Epické vystoupení s velkou plachtou, kouřovými fontánami dosahujícími až ke stropu a různorodostí písní vytvářelo nostalgickou atmosféru, kterou naplňovala hala až po okraj. Technické problémy však zanechaly svůj otisk i na jejich show, zejména když zvuk na chvíli kompletně vypadl. Ambre se ve svém vystupování na pódiu uvolnila a bravurně přecházela z operního zpěvu, do pop vokálů a growlu. Krásný okamžik nastal, když věnovala píseň Your Stories I’ll Remember lidem, které jsme ztratili.

Sabina: Frontmanku a ústřední postavu LIV SIN lépe známe z jejích bývalých SISTER SIN, kteří, ruku na srdce, disponovali lepším hudebním materiálem než její sólo projekt, s nímž na WMOR přijela. Specifický hlasový projev Liv Jagrell je ale naprosto odzbrojující a variabilní a kapela zní k mému potěšení živě podstatně tvrději než se studia.

Death glam metalisté DEATHSTARS si před více než dekádou stejně jako krajanka Liv Jagrell – s níž a PRIEST jsou na společné štaci – na WMORu už zahráli. Od té doby přišli o druhého kytaristu, vystřídali několik bubeníků, nabyli téhož kytaristu a trochu se uklidnili. Uklidnili se ale jen na chvilku, tentokrát, co do performance, to vypadá, že se opět snaží být něčím zajímaví a snad i šokující a dle výrazů příchozích nezasvěcených soudě, to bezvadně vychází. Hudebně death glamovým Švédům není co vytknout z části také proto, že se jim květnová deska „Everything Destroys You“ náramně zdařila. Podle toho, jak jim to živě šlape, soudím, že i nový bubeník brzy nastoupí do sestavy jako stálý člen. THE DEAD DAISIES mi připomínají Rachel z Přátel, když dala do sladkého dezertu hovězí: všechno zvlášť dobrý, ale dokupy? TDD fungují jako supergroup, která přiláká fandy hned několika kapel, ty potěší i pár covery. Ovšem jejich společné nápady na šest alb zjevně nevydají, což se odráží i v unylém přednesu, který navíc hatil jakýsi rádoby technik opakovaně odpojujíce zvuk. Zvlášť muzikanti živě i ve studiu obstojí bravurně a to dokonce i multižánrově. Ještě tak s Hughesem, ovšem ve Zlíně toto propojení nezapůsobilo a už jsem se těšila na bratry Cavalerovy. Po téměř čtyřech desetiletích se bratři Cavalerové rozhodli znovu oživit své kultovní nahrávky, které stály u zrodu SEPULTURy - EP „Bestial Devastation“ a debut „Morbid Vidions“. Přinesli tak fanouškům nejen vzpomínku na minulost, ale i svěží interpretaci reflektující jejich vliv na metalovou scénu. Osobně mě jako posluchače celých alb vždy potěší rozhodnutí celé album přehrát živě. A když navíc uzrálo jako víno? Parádní závěr večera! Přestože CAVALERA COSPIRACY společně s DEATHSTARS bavili asi nejvíce, celkově odcházím z haly s rozpolceným pocitem z nesourodosti pozvaných kapel, jakoby to uvařila Rachel. Na druhou stranu – vybral si doslova každý, komu sněhová kalamita dovolila přijet.

Text: Markéta Morávková a Sabina Jesenovská

venku od 1. července
27.07. THE BRIDGE CITY SINNERS, LIGHTNIN´ LUKE